Home » Blog » Adevarul despre ARGO ( MOVIE REVIEW)

Adevarul despre ARGO ( MOVIE REVIEW)

Adevarul despre filmul Argo, primul review realizat in Romania, www.oriens.ro

Filmul Argo, realizat de Ben Affleck si George Clooney, face parte din lunga lista de productii hollywoodiene ce au ca scop dezumanizarea si prezentarea oamenilor din Orientul Mijlociu drept salbatici, violenti, fanatici si instabili emotional.
Argo este un thriller american realizat in 2012, ce are ca subiect misiunea de salvare a unor diplomati americani din capitala Iranului in timpul declansarii Revolutiei Islamice din 1979. Un agent CIA, interpretat de Ben Affleck, incearca extragerea celor 6 americani din Teheran, folosind ca acoperire pretextul realizarii unui film science fiction. Argo debuteaza cu un montaj cartoonish in care spectatorul este oarecum familiarizat cu motivele declansarii Revolutiei Islamice din 1979 care au dus la inlaturarea de la putere a sahului Mohammad Reza Pahlavi, precum si un scurt istoric al implicarii CIA in afacerile interne ale Iranului.

Nicolae Ceausescu si Mohammad Reza Pahlavi, sahul Iranului, www.oriens.ro

Lansat intr-o perioada in care economia iraniana este strangulata datorita sanctiunilor economice impuse de Statele Unite pe motiv ca regimul de la Teheran ar incerca sa dezvolte arme nucleare ( pe care tari ca Pakistan, Israel, SUA, Coreea de Nord, China, Marea Britanie s.a.m.d le au deja), si in care amenintarile Israelului cu atacuri aeriene sunt tot mai dese, Argo invita spectatorii din toata lumea sa asiste la “drama” traita de 6 americani prinsi in valtoarea evenimentelor din 1979.
La fel ca si in alte productii americane, precum True Lies, Rules of Engagement, Delta Force, Chain of Command, Jewel of the Nile, Indiana Jones – Raiders of the Lost Ark sau Aladdin, Argo construieste cu minutiozitate si subtilitate o imagine josnica si superficiala a omului din Orientul Mijlociu. De aceasta data cei vizati sunt iranienii, care la debutul filmului sunt prezentati ca o gloata de salbatici violenti ce urla, ameninta si distrug tot ce le sta in cale. La polul opus avem membrii corpului diplomatic american, prezentati drept niste oameni elevati, calculati, suprinsi de furia gloatei iraniene pe care nu o pot intelege. Dar oare de ce au atacat revolutionarii iranieni ambasada Statelor Unite ale Americii in 1979? De ce nu ambasada Rusiei, a Spaniei, a Arabiei Saudite sau a Canadei?

Invadarea  ambasadei americane din Teheran, de revolutionarii iranieni, 1979, www.oriens.ro

Invadarea ambasadei americane din Teheran de revolutionarii iranieni, 1979, www.oriens.ro

In 1979 resentimentul iranian fata de Statele Unite ajunsese la un punct maxim, dupa ce in 1953 guvernul condus de prim-ministrul Mohammad Mosaddegh, ales democratic de poporul iranian, a fost inlaturat de la putere prin operatiunea AJAX executata de CIA la cererea Marii Britanii. Initiativa lui Mossadeqh de a nationaliza rezervele petroliere iraniene, controlate pana atunci de compania petroliera Anglo-Iraniana ( cunoscuta azi ca British Petroleum) a starnit reactii dure din partea britanicilor si a dus pana la urma la interventia CIA.

Mohammad Mossadegh, prim-ministru al Iranului inlaturat de la putere printr-o lovitura de stat pusa la cale de CIA, www.oriens.ro

Din 1957 pana in 1979 in Iran a operat SAVAK ( Organizatia de informatii si Securitate Nationala), practic serviciul de securitate al sahului, creat si condus in colaborare cu CIA. SAVAK a devenit cea mai detestata institutie de catre iranieni, datorita metodelor de tortura si executiilor aplicate de agentii sahului impotriva tuturor celor ce se opuneau regimului monarhic. Toate acestea au dus la invadarea ambasadei americane de catre revolutionarii iranieni in noiembrie 1979 si la celebra criza a ostaticilor americani care au fost retinuti pentru 444 de zile.

Criza ostaticilor americani din Iran a durat 444 de zile. www.oriens.ro

Filmul lui Ben Affleck nu incearca sa explice intr-un mod echilibrat motivatia revolutionarilor iranieni de a ocupa ambasada americana, insa reuseste cu mult succes sa prezinte spectatorului o imagine falsa si duplicitara despre iranieni. Pe tot parcursul productiei americane iranienii sunt portretizati drept violenti, fanatici religiosi, isterici, suspiciosi, paranoici, barbari, salbatici, prosti si anti-americani. Replicile personajelor iraniene sunt foarte rar traduse, bariera lingvistica servind si mai mult procesului de dezumanizare. Pentru a crea un oarecare echilibru, filmul lui Affleck introduce un singur personaj iranian pozitiv, servitoarea din casa ambasadorului Canadei, creat superficial si lipsit de substanta.
Argo abunda in greseli nepermise unui film cu un astfel de buget si distributie. Personajul interpretat de Ben Affleck isi ia la revedere de la un oficial iranian folosind expresia ,,Salam” ( Salut), cand in mod corect ar fi trebuit sa spuna ,, Khoda Khafez” ( La Revedere). Turbanele clericilor iranieni sunt total nerealiste, iar Azanul ( chemarea la rugaciune) ce apare intr-o scena, este interpretat cu un accent turcesc. In plus de asta personajul principal poarta la mana un ceas ce a aparut in 2008, desi actiunea filmului se desfasoara in 1979.

Ayatollahul Ruhollah Khomeini, liderul revolutiei islamice din 1979 din Iran, www.oriens.ro

Daca aceste erori de documentare ar putea fi ignorate de publicul larg, prea putin familiarizat cu detalii despre limba sau cultura persana, scena in care soldatul iranian agreseaza stewardeza europeana nu poate fi usor trecuta cu vederea. Imaginea soldatului iranian, brunet si cu barba, care agreseaza o stewardeza europeana blonda, nervos ca cei sase americani au reusit sa scape, este punctul maxim in care Argo accentueaza stereotipul hollywoodian al barbarului din Orientul Mijlociu, fie el arab, iranian, turc sau indian. Antiteza dintre soldatul salbatic si stewardeza fragila induce spectatorului un sentiment de furie si repulsie la adresa omului din Orient. Aceste clisee folosite atat de des in filmele americane si in mass-media internationala reusesc sa discrediteze si sa contruiasca un sablon. o imagine falsa, ignoranta, inumana, si extrem de periculoasa. Procesul de dezumanizare al palestinienilor, irakienilor sau al afganilor, atat de des promovat in presa occidentala, este aplicat acum si in filmul lui Ben Affleck.

Zidul fostei ambasade a Statelor Unite ale Americii in Teheran, Iran, www.oriens.ro

Hollywood-ul rescrie istoria pe care poate unii americani vor sa o creada, dar nu va putea niciodata sa stearga adevarul istoric. Argo elogiaza eforturile depuse de CIA pentru salvarea celor 6 diplomati, dar refuza sa prezinte imaginea completa, uitand ca tocmai politica defectuoasa a CIA si implicarea americana in afacerile interne ale Iranului au creat aceasta criza a ostaticilor. Timp de 15 luni 52 de americani au fost tinuti ostatici, 8 soldati americani au murit intr-o operatiune de salvare ce a esuat lamentabil cand elicopterele care ii transportau au ramas fara combustibil si s-au prabusit in desert, presedintele american Jimmy Carter a pierdut alegerile pentru al doilea mandat, iar CIA a fost umilita pe plan international pentru incapacitatea de a prevede izbucnirea Revolutiei Islamice si detronarea sahului.

Teheran, capitala Republicii Islamice Iran, www.oriens.ro

Prin Argo, industria americana de film incearca sa rescrie istoria, transformand unul dintre cele mai penibile momente ale politicii internationale americane, un esec de proportii, intr-o victorie la scara mica a CIA. Personajul interpretat de Ben Affleck reuseste sa salveze 6 diplomati, dar lasa in urma 52 de americani care vor ramane captivi pentru 444 de zile.
Nu este exclus sa aflam din viitoarele producatii hollywoodiene ca Statele Unite ale Americii au castigat razboaiele din Vietman, Coreea, Irak sau Afganistan. Se spunea candva ca istoria este scrisa de invingatori, dar azi mai mult ca oricand ea este scrisa de cei ce detin mijloacele de informare in masa, trusturile media si companiile de productii cinematografice.

Moscheea Sheikh Lotfallah, Isfahan, Iran - unul din cele mai frumoase monumente islamice din lume, www.oriens.ro

Moscheea Sheikh Lotfallah, Isfahan, Iran – unul din cele mai frumoase monumente islamice din lume, www.oriens.ro

Use Facebook to Comment on this Post